zoek menu

Topclass – Leiden en ontwikkelen van projectteams

Een projectteam is per definitie tijdelijk. Maar het werken in projecten heeft in de meeste organisaties een permanent karakter: sommige medewerkers zijn altijd wel bij een of meer projecten betrokken. In deze training leert u omgaan met de speciale dynamiek die dat met zich meebrengt, zodat u het maximale resultaat uit uw projectteam haalt zónder de medewerkers op te branden.

Direct inschrijven
Startdatum Alle cursusdata Locatie Aantal vrije plaatsen

17 maart 2023

17 maart 2023
31 maart 2023
14 april 2023
...

Utrecht

12 inschrijven

3 november 2023

3 november 2023
17 november 2023
1 december 2023
...

Utrecht

12 inschrijven

vol!

4 november 2022

4 november 2022
18 november 2022
2 december 2022
...

Utrecht

11 inschrijven

Waarom deze training?

  • Voor projectmanagers met meer dan 5 jaar ervaring
  • Gericht op bereiken van maximaal resultaat uit jouw projectteam
  • Leren door ervaren en voortdurend reflecteren samen met je mede-cursisten
  • Complete Projectsimulatie als rode draad
  • Praktische kennis van teamrollen en team interventies (Belbin/RealDrives)
  • Met je medecursisten (samen)werken aan de eindopdracht

Prijzen

Opleiding 1440
Materiaal 50
Accommodatie 180

Heb je een vraag?

Onze opleidingsadviseur Evelyne Middleton voorziet u graag van een persoonlijk advies!

Doelgroep

Projectmanagers die minstens 5 jaar ervaring hebben in het leiden van projecten of programma’s, en al een basistraining projectmanagement hebben gevolgd.

Projectmanagers die meer willen weten over de specifieke dynamiek van een tijdelijk team en hun team beter willen leren (bege)leiden.

Doel

Een projectteam is per definitie tijdelijk. Maar het werken in projecten heeft in de meeste organisaties een permanent karakter: sommige medewerkers zijn altijd wel bij een of meer projecten betrokken. In deze training leer je omgaan met de speciale dynamiek die dat met zich meebrengt, zodat je het maximale resultaat uit jouw projectteam haalt zónder de medewerkers op te branden.

Na de training bent je (beter) in staat om:

  • de verschillende fasen in de levenscyclus van een projectteam te onderscheiden;
  • de juiste interventies te bepalen en uit te voeren, om ervoor te zorgen dat het team zich gezond ontwikkelt;
  • een team tot een effectieve samenwerking te brengen;
  • het probleemoplossend vermogen van een team te verbeteren;
  • samen met het team een goede balans te bereiken tussen topprestaties en duurzame inzet van medewerkers;
  • gebruik te maken van de diversiteit in het team.

Deze driedaagse training is een mix van theorie en praktijk. De groep deelnemers is, net als een projectteam, een tijdelijk team. Van die dynamiek maken we gebruik om te ervaren hoe zo’n team zich ontwikkelt. De groep krijgt als groepsopdracht een project, waarvan het resultaat moet worden opgeleverd aan het einde van de training. Gedurende de training wisselen we theorie en praktijk voortdurend af.

Dag 1

  • Simulatie, deel 1
  • Reflectie op de projectsimulatie
  • Theorie over (de fasen van) teamontwikkeling

Dag 2

  • Theorie over teamsamenstelling en teamrollen (gebaseerd op Belbin of RealDrives)
  • Simulatie, deel 2
  • Reflectie op de projectsimulatie
  • Interventies in projectteams – de juiste interventie in de juiste fase
  • Teamopdracht

Dag 3

  • Simulatie, deel 3
  • Reflectie op de projectsimulatie
  • Transfer naar eigen praktijk
  • Conclusies, persoonlijke plannen en voornemens
  • Terugblik op leerdoelen en vragen

Kenmerken van deze training

  • Groepstraining
  • Voor professionals door professionals
  • Trainers met actuele praktijkervaring
  • Geschikt voor project- en programmateams
  • Gebruikmakend van de trainingssituatie (eenmalige groep)
  • Integratie van theorie en praktijk
  • Praktijkgericht

Praktische informatie

Duur

3 dagen training met steeds 2 weken tussenruimte.

Groepsgrootte 

8 – 12 deelnemers.

Eisen

Cursusdata in 2017

  • 20 maart, 3 april, 18 april
  • 6 november, 20 november, 4 december

Literatuur

  • Boeken
  • Artikelen
  • Links en referenties